mandag den 23. januar 2012

DIY Body

 NOTE: For at kunne sy denne body, skal symaskinen kunne sy en ligeud stræksøm.

Materialer:
Mønsterpapir (jeg bruger selv alm. bagepapir på rulle)
Jersey eller Interlock stof
Rib eller Jersey stof
Trykknapper
(symaskine, blyant, saks, tråd, målebånd)

Jeg siksakker ikke kanter, da både jersey og rib ikke trevler og det derfor blot er finish, men det er du selvfølgelig velkommen til at gøre på din body ;-)

1. Først tager du din yndlingsbody i den størrelse du vil lave den i og tegner omridset af (Ej Sikke Lej passer utroligt godt til min søn, så den bruger jeg, idet den franske lukning (de overlappende sider) ikke passer så godt til smalle skuldre og nemt mister elasticiteten - derfor er halslukningen også som vist på bodyen og det er den der vil blive taget udgangspunkt i).


2.  Således som du ser afbilledet herunder, laver du en aftegning af bagsiden, forsiden og et ærme (vær opmærksom på at halsen ikke bliver for vid).


3. Når du har aftegnet en mønsterdel, kan du som nedenunder vist tilføje sømrum (der tilføjes ikke sømrum de steder, hvor der sidder rib).


4. Ærmet tegnes således af og tilføjes sømrum.


5.  Så klippes alle mønsterdelene ud og man kan folde dem på midten for at tjekke at mønsterdelen er ens på begge sider af foldelinien - ellers klipper man til.

6. Herunder ses det stof jeg bruger til denne body (jeg har dog valgt at afprøve mønsteret på noget billigere stof først, inden jeg bruger det dyrere).



7.  Så lægges mønsterdelene op på stoffet (HUSK at lave et højre og venstreærme, dvs. mønsteret skal spejlvendes).


 8. Og stoffet klippes ud, lige efter kanten af mønsteret, da der allerede er tilføjet sømrum.


9. Ribben klippes 4 cm bredt (alternativt hvis der bruges jersey og kanten dobbeltlægges (se senere) så skal der klippes 5,5 cm).

10. Der klippes en lang til bagsiden, en lidt kortere til forsiden og to til ærmerne (mål efter på mønster eller body og læg lidt til).


11. Ribben sættes således på delene.




 12. Alternativt hvis der bruges jersey, kan det dobbeltlægges, som vist herunder (da det er tyndere og trykknapperne derfor stadig kan komme igennem).



13. Når der således et sat rib på alle delene, kan syningen begynde. 




14. Når alle delene således har fået rib syet fast kan delene syes sammen (undtagen sammensyningen i venstre side, da det er her der skal laves halslukning).



15. Til halslukningen klippes som vist et stykke stof ca. 5x5 cm og 2,5x5 cm.


16. Det dobbelte stykke stof sættes på ærmedelen og det enkelte sættes på forsiden, som vist.


17. Herunder vist når de er syet fast.


18. Sammensyningen af ærmet og forsiden gøres således, hvor der kun syes hen til de syninger der er på bodyen.


19. Når sammensyningen er lavet, vil der således være åbent, så hals kan gøres større.


20. Som vist herunder laves der en syning, der syer åbningen sammen for neden og derved laver en pæn afslutning.

21. Så sættes der rib på i halsåbningen og som vist i højre side er enden af ribben lagt ind under og bliver derved syet fast og der kommer en pæn afslutning. (Den må ikke lægges for langt ind, da trykknapperne derved ikke kan komme igennem så mange lag stof).
 

 22. Så er syes ribben fast og halsåbningen er færdig.


23. Så syes ærmerne og sider sammen.


24. Jeg klipper den yderste del af ribben af i siderne og ved ærmerne, for at det ikke er så synligt udefra.


25. Her ses halslukningen indenfra.


 26. Så skal der sættes trykknapper på og jeg bruger dem fra Stof og Stil (de er billigere og ganske nemme at bruge). En god ide, er at bruge et underlag, da det godt kan lave mærker.


27. Den takkede del sættes i bagfra.


28. Knapdelen sættes på takkerne.


29. Redskabet sættes på og der hamres igennem med hammeren.


30. Trykknapperne sættes på halsåbning og i bunden og således er bodyen færdig.









27 kommentarer:

  1. Ej Anne hvor er du dygtig!
    Sikke en fin DIY - den skal afprøves det er ganske sikkert og vist!!!!!
    TUSIND tak

    SvarSlet
  2. Anne jeg har altså linket til din DIY på min blog og så også liige lånt et af dine billeder, håber det er ok :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare helt i orden...så er der nok flere der kan få glæde af den ;-)

      Slet
  3. Hej Anne
    Vil man ikke kunne bruge en hvilken som helst stræksøm? Fx en overlocksøm på symaskinen eller ved at bruge en overlocker?
    Rigtig fin body i øvrigt - jeg har selv været i gang, men synes, at ribkanterne driller ufatteligt meget.
    Kh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville ønske at jeg kunne give dig et godt svar, men jeg ejer ikke en overlocker og ved derfor heller ikke hvordan den kan sy...hovedsageligt handler det om at den skal kunne lave en søm der udefra ligner en lige streg og som kan give sig...jeg var selv nede hos en symaskineforhandler og spørge om hvilken søm jeg kunne bruge ;-) Jeg håber det bliver opklaret for dig...

      Slet
    2. Hejsa,
      Tillader mig lige at blande mig :)
      Først og fremmest sikke en fin body. En overlocksøm vil være det helt ideelle til at sy, sådan en stræksag, og så sy ribben på med en dobbeltnål, for at få kanten gemt væk på bagsiden.
      Mvh patricia

      Slet
  4. ej hvor smart! - det skal prøves! .. og snart da jeg har en lille gut der mangler bodyer:-) - hvor er du altså go..

    SvarSlet
  5. Superfin DIY - og imponerende at du har lavet et anvendeligt mønster ved at tegne en syet body af. Og PS - jeg tror du vil blive meget glad for en trykknaps-tang ;-)

    SvarSlet
  6. Naaaaaaj, hvor en fantastisk DIY - og hold op, hvor noget lækker stof du har brugt!
    Laver du mon på bestilling eller kunne du lokkes til en bytter? (når jeg er på den anden side af mit flytte/byggekaos vel at mærke) ;-)

    Vil glæde mig til at følge dig fremover!

    Kærlige hilsner, Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak tak...jeg kan godt lave en på bestilling - den koster 150 kr plus porto. Hvis du er interesseret kan du jo lige skrive tilbage når du er klar med størrelse og om du vil have blå eller rød rib ;-)

      Slet
  7. Hvor er den fin, må da lige undersøge det der stræksøm, havde nemlig fuldstændig afskrevet at lave sådan noget uden en overlocker!

    SvarSlet
  8. Tak for jeres søde kommentarer...håber den kan være behjælpelig for jer :-) Og så regner jeg med at der er flere DIY på vej, når bettemanden er lidt mere frisk igen ;-)

    SvarSlet
  9. Sikke en dejlig og udførlig DIY. Jeg har så meget jersey på lager men har aldrig rigtig haft mod på at kaste mig ud i body syeriet, men nu tror jeg da næsten ikke det kan gå galt med sådan en god og udførlig trin for trin vejledning. Tusind tak for den. Det må have været et stort arbejde at lave den så tak fordi du deler (:

    SvarSlet
  10. Hej Anne, sikke en fin blog du har! jeg melder mig fluks på som fast læser:) kan du forklarer mig hvad interlock stof er? og vil du fortælle hvor du køber dit fine drengede stof henne - jeg synes nemlig det er enormt svært at finde fedt stof til min lille guldklump...:(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak tak og dejligt du vil være fast læser ;-)
      Interlock er lidt ligesom jersey, dvs. det er strækbart. Men forskellen er at jersey giver sig lige meget i begge retninger, hvor interlock giver sig mere i bredden end i længden. Hvor jeg køber stof henne, her er nogle stykker:
      Etsy.com
      Stofogstil.dk
      Stof2000.dk
      Michas-stoffecke.de
      Og så selvfølgelig min lokale stofpusher, hvor de er rimeligt gode til at købe drengestof hjem

      Slet
  11. hov - jeg glemte at spørge dig om du ikke vil lave en lille diy på dine savlesmækker også?? de er nemlig også super fine!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vil jeg meget gerne...håber den snart er på vej...;-)

      Slet
    2. Så er DIY oploaded med mønsteret på http://fruflittig.blogspot.com/2012/02/diy-savlsmk.html

      Enjoy ;)

      Slet
  12. Hvor er jeg bare glad for jeg kom forbi din DIY på bodyer og savlesmække :)

    Glæder mig til at begive mig ud i at lave en body til knægten, har ikke haft mod på det før nu - du har jo sådan en god forklaring, trin for trin :)

    Glæder mig til at følge din blog

    SvarSlet
  13. Superbra DIY! Jeg synes det vanskeligste er å få ribbkanten pen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan også være svært...øvelse og at være omhyggelig, så bliver det pænt ;-)

      Slet
  14. Jeg skal så absolut prøve at lave en! :D

    SvarSlet
  15. Så kom jeg også med som fast læser - super DIY! Må jeg spørger hvor du køber tryklåse? Tænker de er billigst i stof og stil - men kan være du kender et bedre sted?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger faktisk de billigste fra stof og stil, men ved at flere køber dem på etsy.com, hvor de også fås i flere farver. De holder rigtigt fint der hvor de er monteret i ribben, men har ved de tynde jersey haft nogle der har trukket lidt hul på den der er monteret ved halsenlukningen (men på indersiden, så det gør ikke så meget)...dejligt du kan bruge den :-)

      Slet
    2. Så fik jeg endelig taget mig sammen til at prøve din vejledning :-) http://tusindetanker.blogspot.dk/2012/11/lidt-tid-ved-symaskinen.html

      Slet
  16. Hej Anne.
    Super fed body :) Min kæreste er stor, stor tilhænger af Kashmir og hans højeste ønske er at få en body eller heldragt til vores ufødte barn der kommer til verden omkring den 18. februar 2013. Desværre kan man ikke købe noget, så jeg vil høre om du kan sy en body eller heldragt ud af en hans "gmale" T-shirts med Kashmir? Det ville gøre ham så lykkelig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene. Vil du ikke skrive til min mail anne.hoejgaard.kjaer@gmail.com og så kan vi aftale nærmere hvad muligheder er...:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...