fredag den 3. februar 2012

DIY Savlsmæk

Jeg er blevet spurgt om jeg ikke ville lave en DIY på mine savlsmække samt lægge mønsteret op...so here goes :) 

Materialer:
Stof til forside (jersey, isoli, interlock etc. suger bedre, men man kan også bruge alm. patchworkstof)
Stof til bagside (jeg bruger vådliggerlagen, men fleece eller frotte/håndklæde kan også bruges)
(mønster, symaskine, tråd, saks, trykknapper) 

1. Først lægger du mønsteret op til en bukket kant, medmindre du selv har lavet mønsteret helt.

2. Dernæst tillægger du sømrum, klipper ud og lægger ret mod ret og nåle sættes i (det er nemmest at begynde fra midt spids, som vist).

3. Fra bagsiden kan det ses hvordan der er "ekstra" stof, hvilket giver tørklædeeffekten.

4. Sy med almindelig søm en stikning hele vejen rundt, men efterlad et hul til at vende rundt med.

5. Når smækken er vendt rundt, kan man sy en stikning hele vejen rundt i kanten fra retsiden. Dette holder kanten pæn og lukker vendehullet.

6. Således ser stikningen ud og der skal nu sættes trykknapper i.

7. Og så har du det færdige resultat - god fornøjelse :)

21 kommentarer:

  1. De er super skønne - har også selv tegnet et mønster da jeg fik Prinsessen for 3 år siden ;-)

    SvarSlet
  2. Wup wup, så skal der syes savlesmække i tørklædeversionen (favoritten herhjemme)! Fedt med mønsteret, har ikke gidet at sprætte en op for at lave et mønster nemlig;-)

    SvarSlet
  3. super fedt - jeg glæder mig til at få det prøvet det af:)

    SvarSlet
  4. Du er simpelthen en sveske ;0)

    SvarSlet
  5. Det stof er da to die for. elsker jo ugler ;0) du har bare så styr på det SHIT....
    Må simpelthen have det sykursus

    SvarSlet
  6. Så skal der syes savlesmække :)
    Du får det til at se så nemt ud - glæder mig til at prøve :)

    SvarSlet
  7. Ej hvor er den fin.. det må jeg da lige prøve en dag om jeg ikke også kan frem trylle på min sy maskine...

    SvarSlet
  8. Ej hvor fint !
    Jeg kan dog ikke helt forstå..når jeg trykker på linket med mønsteret så bliver jeg redirected til noget der hedder Google drev ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov nu fandt jeg ud af hvordan man finder mønsteret frem :-) Nu skal jeg da i gang med savlesmækker !!

      Slet
  9. Da jeg lavede den, blev den alt for lille. Hvor lang er din fra spidsen og lige op til runningen? Måske noget er gået galt ved udskrivningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. På forside-stykket er der 16 cm fra spids til runding og så skal der tillægges sømrum. Ligeledes hvor du sætte trykknapperne kan have betydning. Mønsteret er tilpasset min søn - måske er han til den lille side omkring halsen, ellers ved jeg ikke hvor den kan være gået galt henne...du må jo lige skrive hvis du finder ud af det :)

      Slet
  10. Dejligt med en DIY :) Du kan se mine smække på www.kreativepips.blogspot.com

    SvarSlet
  11. Fin DIY :)
    Jeg vil straks gå i gang med en jule-savlesmæk til bettefisen.
    Mange tak og god jul!

    SvarSlet
  12. Tak for at du deler - har lavet en her til aften.

    SvarSlet
  13. Et stk. savlesmæk er produceret, tak for mønstret :)

    Har selvfølgelig linket til dig og du kan se den her http://jbodilsen.blogspot.dk/2013/02/styr-pa-mundvandet.html

    /Jeanet - jbodilsen.blogspot.dk

    SvarSlet
  14. Hej
    Jeg har haft stor glæde af de mønster og har fået syet 9 stk i lidt forskelligt stof. Tak for en god opskrift. Jeg har linket til dig som tak for lån.

    Line

    SvarSlet
  15. Hvor gammel er din søn? Tænker ifh størrelse :-)

    SvarSlet
  16. Hejsa
    Hvordan vender vådligger-frotteen? Altså, når du har den færdige smæk, er det så den glatte side eller den stof-agtige side, som kan ses?
    /Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Den glatte side ud og frotteen der hvor alt savlet skal suges :-)

      Slet
  17. Hej Anne
    1000 tak for sidst:-) Simpelthen så hyggeligt.
    Hvilke trykknapper bruger du?
    Kh Jonna

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak...dejligt blogtræf :-) Jeg bruger de billige fra stof og stil...det fungerer super for mig og bruger en diks + hammer til montering :-)

      Slet